Thursday, October 21

Beraya di Perantauan

Pening..ya sungguh pening. Sedikit kekalutan telah berlaku. Ada khabar akhir yang mengatakan hari raya tahun ni jatuh pada hari khamis. Tapi ade juga kata hari Jumaat. So, kami yang baru sampai dan masih blur, mengikut je. Dan ditakdirkan hari raya telah jatuh pada hari Jumaat (kesian kat Hari Raya sebab jatuh (^_^)…Padahal hari raya ditentukan dengan melihat anak bulan, tapi kat sini xde orang yang tengok anak bulan..kami ikut je Embassy Malaysia dari Stockhlom bagitahu..maka rayalah kami.

Persiapan raya kami sekeluarga (cehh..macam ramai je, padahal isteri&saya je) cukup ringkas. Di pagi hari raya kami makan rending daging dan nasi himpit..huhu..walaupun nasi himpit yang dimasak isteri mengalami technical error lalu menyebabkan nasi himpit tersebut telah lembik, tapi dengan rela hati saya makan sebab isteri dah masak. Oh..misali sungguh saya!

Tahun ni, mujur kami telah berpakat menyediakan baju raya. Warna yang dipilih adalah warna hijau pucuk daun. Nun jauh di Malaysia warna tersebut juga telah menjadi warna tema raya 2010 kami sekeluarga di kampung..alahai sedih pulak rasenye sebab tak dapat raya bersama.

Di pagi raya kami menaiki bas ke Bandar Lyngby untuk mengambil train ke Bandar Hellerup. Tahun ni, warga Malaysia di Denmark berpakat nak beraya di rumah F & Kak S. Saya yang memakai baju melayu lengkap bersongkok dan bersamping menjadi tarikan di dalam bas dan train. Pelik kot diorang tengok orang lelaki memakai skirt!! Apa nak pelik….ni kan hari raya. Kataku dengan confident (tapi dalam hati je). Padahal pipi dan tebal suku inci menahan malu..hehe

Rumah F & Kak S riuh rendah dengan kedatangan warga Malaysia dan lebih spesifiknya orang melayu kat sini. Ade juga yang kami tak kenal, so dikesempatan inilah sesi berkenalan bermula. Ramai juga rupa orang Melayu kat sini (x la ramai sangat pun). Penuh rumah diserang oleh kami. Macam-macam juadah ade. Maka kekenyangan lah kami. Betul macam kebulur..maklumlah baru habis bulan puasa.

Ehh..rasenye belum cerita lagi pengalaman solat hari raya di Denmark kan?.. Tapi sebenarnya akibat terlambat naik bas (akibat sibuk skype dengan family di Kampung), kami telah lewat untuk tiba ke Bangunan Embassy Indonessia di Hellerup, tempat solat hari raya diadakan. Akibat terlambat kami pendamkan saja niat untuk solat hari raya aidilfitri tahun ni. Tak pe, tahun depan kan ade lagi.. (ape plak hari raya haji kan ade..hehe)

[Next post: Best ke raya kat Denmark??]

2 comments:

  1. owh mmg suami misal-i..hehehe, malu deh cite nasi impit lembik,,,takpe, lain kali i beli jer kat netto, senang..sblm ni tak tahu ade nasi impit segera ade kat situ..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...