Wednesday, December 15

Du Og Jeg (We Are One)


Kini telah 2½ minggu saya mengikuti kelas Bahasa Danish. Sekarang boleh la paham apabila orang cakap Danish sket2 (dan..boleh la tahu kalo orang puteh kat sebelah tengah mengumpat kita ke tak mase duduk sebelah mereka dalam train!). Kalau tengok berita atau baca surat khabar pun macam dah boleh faham apa yang hendak disampaikan walaupun belum boleh keseluruhannya..

Dalam mendalami bahasa Danish agar lebih cepat pandai, pelbagai cara telah diusahakan seperti menonton cartoon dalam bahasa Danish menerusi youtube (seperti di atas), dengar radio Denmark (tapi sekarang dah boring sebab asyik ulang2 lagu krismas je), baca buku cerita kanak-kanak (yang tiga/empat suku kata-senang faham) dan juga konon-konon baca suratkhabar (walaupun tengok-tengok gambar je..huhu)

Berikut ditaipkan karangan homework (hjemmearbejde) untuk minggu lepas (nak sebut homework dalam bahasa Danish pun masih terbelit lidah sebenarnya..kui2)..Kalo tak faham, silalah ke goggle translate..hehe

Titel : Om Min Selv

Jeg hedder Imran til fornavn od Ismail til efternavn. Jeg kommer fra pasir puteh i malaysia. Jeg har været i danmark i fire (4) måneder, siden September 2010.

Jeg taler selvfølgelig malaysisk, men jeg kan også tale engelsk od lidt dansk. Jeg er 26 år og jeg er gift og nu bor jeg sammen med kone. Men, vi har ingen born. Mit kone hedder Alafiza. Hun også kommer fra Malaysia. Hun er studere på DTU nu. Hun taler malaysisk og engelsk. I danmark, bor jeg i en lejlighed på Grønnevej 54, St. Th. (stuen til højre) ligger i Lyngby. Det er en dejlig lejlighed.

I Malaysia, uddannede jeg i en ingeniørvirksohed som ingeniør. Men, her i danmark har jeg deltidsjob med at fjerne sne od sprede salt om morgenen omkring min lejlighed.  Jeg lærer også dansk  på Sprogcenter Hellerup.

Jeg tager toget nummer ‘B’ til sprogskole. Det tager 22 minutter til Hellerup station. Så, går jeg til sprogskole. Det tager kun 12 minutter. Jeg elsker at lærer dansk med min venner. Tak!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...