Monday, June 27

Manisnya Strawberry Ini

Memandangkan pokok-pokok strawberry yang ditanam di tepi beranda masih lagi tahap muda remaja, kami dan jiran tetangga Virum berpakat pergi ke ladang strawberry untuk memetik strawberry yang telah pun ditanam oleh orang lain J. Lokasi yang di pilih adalah Jordbær Garden di Smørum (Jordbær=Strawberry in Danish).

Smørum  terletak sejauh 20km dari kediaman kami. Walaupun agak dekat, namun ketiadaan kereta sendiri memaksa kami menaiki keretapi S-Tog, menukar bas 2 kali dan berjalan sejauh 1.7km merentasi ladang gandum. 

Kami tiba jam 12.10 tengahari. Tetapi, kerana matahari malu-malu nak keluar di balik awan, menjadikan suhu 19oC adalah nyaman lagi selesa tatkala di hembus bayu dingin dari hujung ladang.  Kalau kat Malaysia, tak de maknanya tengahari buta dok kat kebun..

Tiada bayaran dikenakan. Tapi kena bawa bekas atau bakul sendiri (akan ditimbang). Untuk masuk ke ladang dan ‘merasa’ strawberry adalah percuma. Hampir setengah kilo jugak la strawberry yang ‘dirasa’. Tapi di sini semuanya base on trust. Tapi, agak-gak la.. jangan dok melahap di kebun orang sampai kenyang..pastu balik dengan bakul kosong je. Memang jenis tak de sivik namanya tu..   

Ladang tu tak de la sebersih mana. Pokok-pokok rumput bersepah dicelah pohon strawberry. Tapi mak aii, strawberry lebat serta gila. Dan tatkala orang tengah sibuk-sibuk dengan penularan e-coli kat Europe ni, kami slamber je ngap strawberry tanpa dibasuh.

Setelah penat merangkak dicelah pohon strawberry dan usai menjamu selera dipinggir ladang, kami bertolak pulang dan menimbang hasil pertanian segera yang dibuat. Saya dan Cik Puan Isteri yang pada awalnya hanya bercadang memetik se-tupperware, akhirnya terpaksa akur dengan dorongan nafsu menjadikan jumlah tupperware adalah 2. 

Jumlah timbangan adalah 1.6kg dan dikenakan bayaran 50kr (RM29). Berbaloi kerna buah yang dipetik adalah teramat segar dari ladang dan juga manis. Ya, memang manis strawberry ini, tapi tidaklah semanis kurma!
Home made pie strawberry!

Korang suka makan strawberry???
>Next post : From Helsingør to Helsingborg <

4 comments:

  1. Sedapnya homemade pie tu...bleh share resipi?? hehe..Saya tak berkesempatan lagi nak gi petik strawberry kat norway ni..sini lambat sket..dlm tengah bln 7 kot..insyaAllah..baru perasan bahasa danish ngan norwegian ni lebih kurang je ye...sini pon panggil Jordbær gak..

    ReplyDelete
  2. bestnya ichigo gari! nok sikit pie tu...pos ko sendai deh...

    ReplyDelete
  3. @naihusna: yep..rasanya banyak juga perkataan yang hampir sama antara norway dan denmark. Mungkin sebab satu rumpun scandinavia

    ReplyDelete
  4. @Hanis MY: boleh je pos..tapi nanti Sendai dah berkulat!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...