Wednesday, July 13

(Gambar) 102 Ekor Anak Gajah ‘terlepas’ di Bandar Copenhagen

3 ekor anak gajah 'terlepas' di King's Garden, Copenhagen

Terdapat 102 ekor gajah kini sedang berkeliaran di sekitar kawasan Copenhagen dan Frederiksberg di Denmark. Tetapi anak-anak gajah ini langsung tidak bergerak. Bukan terkena sumpahan tetapi kerana kerna ianya adalah statue (patung). Rupa-rupanya anak-anak gajah ini merupakan satu pameran outdoor ‘Copenhagen Elephant Parade’ yang bermula pada 1 June hingga 25 Ogos 2011.

Kebanyakkan gajah-gajah terbebut dibuat daripada fiber. Tetapi ada juga yang diperbuat daripada besi dan juga batuan. Apa yang menarik, setiap anak gajah tersebut mempunyai corak dan warna yang berbeza. Ianya telah dilukis dan dicorakkan oleh artis tempatan (Denmark) dan juga dari luar negara.
'Gajah duduk' pun ada!
Hampir semua gajah-gajah tersebut telah ditaja oleh beberapa syarikat utama di Denmark. Semuanya diletakkan di beberapa lokasi tumpuan pelancong di pusat bandar Copenhagen, stesen keretapi dan juga di lapangan terbang. Pameran outdoor ini bertujuan untuk member maklumat dan meriah perhatian orang ramai supaya menyokong konservasi gajah-gajah yang semakin pupus di Asia.

Selepas tamat pameran, gajah-gajah tersebut akan dilelong dan wang yang terkumpul akan disalurkan kepada The Asian Elephant Foundation untuk digunakan bagi tujuan kebajikan dan konservasi gajah-gajah di Asia. Malahan sudah ada beberapa anak gajah yang unik dan menarik telahpun ‘dibeli’ oleh pembida sebelum ia dilelong.
Anak-anak gajah dengan pelbagai rekaan corak yang menarik
Sebenarnya, pameran ‘elepahant parade’ seumpama ini telah bermula sejak tahun 2007. Bermula di Rotterdam, dan seterusnya ‘bergerak’ ke bandar-bandar lain seperti di Antwerp, Belgium (2008), Amsterdam, Belanda (2009) dan London, UK (2010). Selepas bandar Copenhagen, pameran ini sebegini akan diadakan pula di Milan, Itali (2011) dna juga Singapore (2011).

Ada beberapa anak gajah yang menarik dan mendapat perhatian. Antaranya anak gajah yang diberi nama ‘Ridderelefanten’ (The Knight Elephant). Anak gajah ini istimewa kerana telah mendapat sentuhan (diwarnakan) oleh His Royal Highness Prince Henrik (Husband to the Queen of Denmark). 
Anak Gajah 'Elephant Road' yang kiut
Namun pada pendapat DKKC gajah yang paling menarik adalah gajah yang diberi nama ‘Elephant Road’ kerana lukisan pada sebelah badannya nampak real dan hidup. Begitu juga gajah bernama ‘Bon Bon’ yang dilukis makanan dan aiskrim yang mengeliurkan!
Anak Gajah Bon Bon (gambar tengah) di hadapan Radhuspladsen (city hall) Copenhagen

5 comments:

  1. pernah tgk di zoo ja gajah ni.hehe
    memang menarik replika semua ni, terbaik!

    jemputan Contest Aku Berpuisi =)

    ReplyDelete
  2. SOOO cute! Musti anakanda2 suker akalu dpt nengok he..he..he

    ReplyDelete
  3. salah satunya ade yg di hasilkan oleh anak malaysia...yusof gajah...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...