Thursday, July 21

Mencari Chelsea Team di Stamford Bridge, Rupanya ada di Bukit Jalil

Siri Kembara Jelajah UK : Episod 2

Hari Pertama : Jalan-jalan cari Jalan
Lokasi : Harrods>V&AMuseum>Imperial College London>Royal Albert Hall>Royal Albert Memorial, Kensington>Hyde Park>Picaddily Circus>China Town

LONDON… The Greatest city in the world. Itulah ayat pertama yang muncul dari filem ‘Dilwale de diljalange’. Tapi bila sampai ke LONDON, tak de la hebat sangat. Biasa-biase je.

Oleh kerana LONDON akan menjadi tuan rumah sempena sukan Olympic pada 2012, maka persiapan tengah giat dijalankan. Termasuklah repair sana sini dan renovation in progress ada di merata-rata. Tu la, datang time tak kene. Tapi kalau pergi tahun depan, tentu penuh dengan jutaan manusia, tempat attraction penuh dengan pelancong dan harga hotel, etc tentu mencanak mahal!
Sampai di LONDON, tak tau nak tuju mana dulu. Banyak sangat list nak pergi. Disebabkan mata masuk habuk, kami pun pergi mencuci mata di Harrods iaitu berdekatan dengan Knightsbridge station. Ye la, nak kene cas bateri untuk jadi shopaholic...Fuhh dalam tu memang ramai pak arab dan mak arab. Memang ni tempat diaorang. Sebab depa je yang mampu. Harganya semua di luar batasan. Dekorasi dinding dan siling pun cantek, dah macam masuk muzium pun ada.
<Tips: Kat dalam tu ada memorial untul Lady Diana dan Dodi al-fayed (anak tauke Harrods)>
Pondok telefon depan V&A Museum. Kalau kat Malaysia, tak de nye nak bergambar kat public phone, buat malu dek orang je..
Seterusnya, kami menuju ke 3 muzium yang berdekatan. Iaitu Natural History Museum, Science Museum dan juga Victoria & Albert Museum. Tapi, kerana jam dah pukul 5pm, guard dah tak bagi masuk sebab nak tutup kedai. Tapi tak pe la. Memang tak nak masuk pun, nak tengok2 je. Perjalanan diteruskan dengan melalui Imperial College London untuk menuju ke Royal Albert Hall, ala tempat Datuk Siti nyanyi dulu2 tu. Semua royal2 je kat situ. Ada Royal College of Arts dan juga Royal Music College. Royal Albert Hall tengah sibuk dengan persiapan untuk event BBC Proms (The World's Greatest Classical Music Festival). Boleh dengar depa tengah praktis di dewan yang bersebelahan.
Di hadapan dewan tu ada memorial untuk si Albert dalam kawasan Kensington Garden. Prince Albert adalah suami kepada Queen Victoria. Besar gak memorial tu. Macam tokong siam pun ada. Sebelah Kensington Garden plak ada taman lain, Hyde Park. Punye la luas, ingatkan nak pintas jalan kaki ke Marble Arch, hmm tak jadi pusing patah balik daa.

Menurut bronchure visit LONDON, malam2 cantik pi kat Picaddilly Circus. So, kami pun pergi. Ingatkan ada circus kat situ, rupa-rupanya ‘circus’ tu refer kepada ‘circle’ (bahasa latin) sebab ada round open space di persimpangan jalan. Memang ramai manusia dari segenap alam lepak di situ.  Ripley Believe or Not Museum ada kat penjuru jalan kat situ. Cari jugak Hard Rock Café’ London yang sepatutnya ada area situ, tapi tak jumpa. Tapi, kalau pergi ‘Café Batu Keras’ tu bukan nak beli barang pon. Picaddilly circus jugak popular sebab agak banyak papan screen kat dinding. Tapi tak la semeriah  macam  Shibuya di Tokyo (ceh..macam pernah pergi Tokyo je)
Dari Picadilly kaki jalan kaki ke China Town. Banyak gak restaurant cina kat situ. Segala jenis masakan berteraskan itik ada. Masa jalan-jalan terjumpa Restoran Rasa Sayang. Restaurant masakan Malaysia dan Singapore. Yang penting halal! Sedap jugak pekena ‘Ipoh Mee Sup’. Tapi harganya mahal sket banyak.
<Tips: Satu pingan nasi/mee banyaak. Harga lebih kurang £6-£7!>

  
Hari Kedua : Mencari Chelsea team di Stamford Bridge, Rupanya depa kat Bukit Jalil
Lokasi: Buckingham Palace> Tower of London>London Tower bridge>St Paul Cathederal>Stamford Bridge> Marble Arch>Malaysian Hall
Hari kedua selepas check out kami menuju ke Buckingham Palace. Boleh je naik underground train, tapi kami jalan kaki je. Jimat, dan boleh exercise sekali. Sebelum ni, pergi jalan2 jarang jumpa pelancong. Bila pergi ke Istana, baru jumpa raaaamai tourist. Mungkin 98% adalah pelancong kot. Semua bawak map dan juga camera. Memang pack. Tak tahu la, kalau masa William & Kate kawen hari tu macam mana. Tentu lansung tak boleh tengok dekat. Tapi memang menarik changing guard ceremony kat situ. Siap ada guard yang mainkan muzik. Kumpulan pancaragam plak mainkan lagu rancak2 je. Memang cool. Patut la glamer, tak macam di Amalienborg, DENMARK tanpa alat muzik. Tukar2 gitu je.
<Tips: Ada 3 pintu depan Buckingham. Pintu kiri dan kanan untuk permbarisan kawad masuk dan pintu tengah guna masa nak keluar. Pandai2 la pilih kawasan mana untuk tengok pembarisan>
Setelah berpinar-pinar berjemur tengah panas, kami ke Tower of London. Bersebelahan dengan Thames River. Memang cantek. Tapi nak masuk kene bayar, so kami ‘pass’. Lalu pergi ke London (Tower) Bridge. Ramai orang silap ingat jambatan ni London Bridge yang dalam lagu kanak2 tu. Tapi bukan!
Semasa tiba di sana, ngam2 siren berbunyi dan jalan di tutup. Rupa-rupanyanya jambatan tu nak diangkat/buka sebab ada kapal besar nak lalu. Kata orang memang jarang jambatan tu nak diangkat. Time2 tertentu je. So, kami ni golongan yang bertuah la dapat tengok process ‘pengangkatan laluan jambatan’ secara live.

Dari sana, kami menaiki bas untuk kembali ke tube underground station untuk menuju ke St Paul Cathederal. Ingatkan nak naik bas LONDON yang 2 tingkat yang popular tue, tapi tak de plak. St Paul Cathederal tu memang besar dan dikatakan church antara yang tercantik di Eropah. Tapi nak masuk kene bayar, lagi pun buat ape nak masuk gereja, apa kes??
Walaupun bukan peminta tegar pasukan bola liga English, tapi alang sampai ni nak jugak tengok stadium yang tengok kat TV tu. Oleh kerana tak sempat ke Stadium MU di Old Traffod, Manchester, kami berpakat ke Stadium CHELSEA di Stamford Bridge je. Rupa-rupanya kawasan CHELSEA adalah dipinggir kota London. Ada beberapa pakej yang ditawarkan. Kami pilih yang standard pakej (£11/per person) untuk melawat stadium dan juga Muzium CHELSEA FC. Best jugak dan berbaloi-baloi.  

<Tips : Ambil student price (kalau student la) potong £5 dan booking online (potong £2). Dah dapat save £7 sorang!> 
Tempat duduk Ancelotti dan John Terry
Kami dibawa melawat ke sekeliling stadium, bilik persalinan pemain, press room, tempat duduk media semasa match dan juga ke Museum. Beza bilik persalinan pemain CHELSEA (Home Changing Room) dan guest team memang lain dan ‘bias’ giler. Best jugak dapat tengok tempat locker Frank Lampard, Drogba, John Terry dan Fernado Torres. Kalau kat TV tak de tunjuk kan…dan pada hari itulah penulis DKKC dan Cik Puan Isteri dengan rasmi menjadi peminat team CHELSEA.
Baru la tahu corak-corak kat padang rumput tu, dibuat pakai mesin rumput je (mesin cara arah berbeza)..ingatkan tanam rumput species lain-lain..
Tapi tiada pemain tengah praktis kat situ, sebab waktu summer ni musim liga2 dah abes. Dan team CHELSEA tengah buat Asia Tour termasuk la lawan pasukan Malaysia.


<Tips Melancong Ke London>
<<Previous Episod : Dari Airport Gatwick ke Central London

2 comments:

  1. OH.. KENA GI STADIUM CHELSEA DULU BARU LEH OFFICIAL JADI FAN DIA?.. HEEHE.. PASNI KALAU G STADIUM BKT JALIL KENA TUKAR TEAM LAK YER

    ReplyDelete
  2. @nur: Belum pernah sampai stadium bukit jalil lagi..tapi sentisa sokong Malaysia. Malaysia tetap di hati walau di mana jua berada

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...