Tuesday, July 12

Santai Sejenak di Loppemarked

Ape mende Loppemarked tu? ‘Loppe’ in English means ‘flea’ dan kalau dalam bahasa Melayunya bermaksud ‘lambak’. Marked tu market la ya. Ala yang macam car boot sale tue.
Suasana kawasan Loppemarked di Kongen Nytorv, Copenhagen pada 9 Julai 2011
Bila tiba musim summer, baru la ada Loppemarked ni. Biasanya pada pagi Ahad. Ye la, musim sejuk mengigil, tak de la orang nak meniaga. Tetapi, kekadang ada jugak indoor loppemarked. Tapi kerana nak masuk pun kena bayar, maka tak pe la..
Loppemarked di Kongen Nytorv. Nama je flea market. Tapi semua mahal tak hingat!!
Terdapat dua lokasi Loppemarked yang berhampiran kediaman kami. Pertamanya terletak di Holte iaitu 2km dari rumah dan kedua di bandar Lyngby (4.5km dari rumah). Sebab tak jauh, boleh la berbasikal pergi. Yang penting kena banyak bawak banyak syilling. Senang nak bayar, dan juga bawak shopping bag sendiri. Lagi besar lagi bagus..hehe

Walaupun Loppemarked di Denmark tidaklah semeriah car boot sale di UK, namun konsepnya adalah sama. Barang-barang terpakai dan tidak digunakan lagi dijual dengan harga yang jauuuhhh lebih murah. Tapi di sini saiznya tidaklah sebesar mana dan biasanya hanya dibuat di kawasan parking kereta je. Dan mungkin penjual tidak meniaga menggunakan bahagaian belakang kereta (car boot) mereka , maka ianya tidak dikenali sebagai car boot sale (CBS) di sini..
Mak cik ni jeling semacam je. Ape kes??
Tapi sebenarnya penulis DKKC dan Cik Puan Isteri bukannya gemar sangat mencuci mata di Loppemarked. Tidak lebih sekadar aktiviti beriadah di pagi Ahad. Tapi kekadang bila ‘ter’pergi tu, ‘ter’beli la pulak. Dan ini la masanya nak practice bahasa Danish yang dipelajari. Maklumla dah module 3. Boleh tawar-menawr sket2. Tapi kekadang tu, si peniaga tu tak paham apa yang aku cakap sebab aku sendiri pun tak tahu apa yang aku cakap..muahehhe
Loppemarked di Lyngby. Jam 1 pm pun masih ramai orang lagi..
Last Sunday, first time kiteorang pergi Loppemarked yang kat Lyngby. Ramai jugak orang, walaupun dah tengahari. Kelihatan ada juga barang yang sudah lapuk dan tidak layak dijual. Ye la takkan botol susu terpakai, alat make up, baju ‘kecik’ terpakai pun nak dijual? Nama je negara maju, tapi semua nak dijual. Mungkin atas alasan ‘recycle’ kot.

Kalau setakat frame gambar, buku-buku, dvd, set cawan, pinggan mangkuk, barang perhiasan, kasut, beg, barang permainan kanak-kanak tu ok la. Pendek kata semuanya ada. Tapi ada jugak barang-barang macam kasut dan jaket yang masih baru dan mungkin yang direject dari kilang atau kedai kot. Tapi mahal sket la. Tapi kalau nampak macam mahal sangat baik beli yang baru..tak gitu??

Cik Puan Isteri pun dah mula berangan nak mencari set barangan perhiasan kristal. Nak kumpul bawak balik Malaysia katanya. Hmm berdikit-dikit, lama-lama berkotak-kotak la tu..
Hasil tangkapan dari Loppemarked. Eshh bukan sofa tu, tu ha gambar rose tu. 1 set-3 frame = 20kr (RM11)
>>Rasanya kat Johor pun ada flea market, pasar jualan barang terpakai sebegini. Pasar Karat kat JB, malam hujung minggu. Pernah la sekali pergi. Dan patutla dibuat pada waktu malam, tak nampak karatnya..hehe

4 comments:

  1. sini ado flea market tp brg2 tok besh mano tok byk pilihey

    ReplyDelete
  2. I LOVE MARKET. Regardless kat mana. Even at my current place Brisbane Australia. The environment, the music, the atmosphere. An experience worth having :)
    p/s: ehh nampak mcm senget je gantung gambar rose tu. but anyhow I like it! simple yet refreshing :)

    ReplyDelete
  3. @Hanis MY: patut ar car flea market x popular sangat kat sana

    ReplyDelete
  4. @Aiman Ariffin: yes, senget sket..but it's art..hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...