Thursday, June 21

Rombongan Cik Kiah ke Amsterdam

Siri Novelet Travelog-Kembara Cinta di Kota Eropah (Bahagian 2)

-I-
30 March 2012-Sabtu
Pagi itu, gerimis halus mengundang. Menambah kebasahan bumi tatkala manik-manik embun masih belum lagi menyejat. Setelah check out dari Malaysian Hall, Mirza Taqiudin dan Elisa Liyana terus memulakan langkah menuju ke Park Lane. Tempat itu merupakan departure point bagi peserta rombongan Kelana Convoy yang menyertai pakej Highlights of Europe. Lokasinya tidak jauh dari Hyde Park Corner. Oleh itu, mereka berdua memilih untuk menggunakan kudrat kaki meredah taman luas Hyde Park dari Queensborough Terrace. Namun, 1.3 miles tidak terasa begitu jauh kerana begitu asyik melihat pohon-pohon yang berbunga mekar penyeri di pagi hari.
       Mirza mengorak langkah dengan pantas. Elisa tercungap-cungap mengejar dari belakang. Dia tidak mahu lambat. Mereka harus sampai di sana jam 7.30 pagi. Dari kejauhan, kelihatan sekelompok besar orang ramai tengah berkumpul. Dari gaya pemakaian dan tudung wanita-wanita kumpulan tersebut, mereka yakin semuanya orang Malaysia. Dia tidak teragak-agak lagi. Itulah kumpulan peserta Kelana Konvoi yang bakal mereka sertai.


           Tepat jam 8.02 pagi bas double-deck luxury coaches mula bergerak keluar dari Kota London menuju ke Dover. Nampaknya, semua orang Melayu yang berada di Kota London tidak lagi mengamalkan ‘janji Melayu’. Sejurus itu Abu Jibrail selaku Ketua Crew yang juga merupakan Tour Manager Kelana Convoy terus membacakan doa dan memulakan tugasnya. Mirza dan Elisa gembira beroleh tempat duduk di tingkat atas. Agak selesa dengan 35O reclining seats beserta aircraft-style folding tables.

     Di hadapan mereka adalah dua anak muda bernama Salina dan Badriah. Salina adalah tidak asing bagi Elisa dan Mirza. Gadis kecil molek itu merupakan kenalan mereka berdua yang kini menuntut di Karolinska Institut di Sweden. Manakala Badriah pula kenalan baik Salina yang kini menyambung pengajian di Leipzig, Jerman. Di belakang mereka berdua pula adalah keluarga Kak Zarina dan suaminya Nasarudin beserta tiga anak kecil dari Durham.

-II-
        Bas berplat nombor dari Wales FJ06 ZKU itu terus laju menghala ke arah South East England. Tiga orang krew Kelana Convoy mula membahagikan roti perancis, butter broinche rolls sebagai alas perut. Dikesempatan itu Tour Manager mula menggunakan pembesar suara bagi sesi taaruf. Semua peserta bergilir-gilir memperkenalkan diri.  Rata-rata kedengaran masih malu-malu. Seramai 64 orang semuanya termasuk kanak-kanak. Kebanyakkannya dari United Kingdom. Ramai juga dari Malaysia dan ada juga datang jauh dari Australia. Majoriti adalah pelajar dan sebahagian kecil telahpun bekerja. Mereka semua datang dangan satu matlamat, ingin meneroka bumi Eropah dalam masa 9 hari.
       Akhirnya bas tiba Dover jam 9.45 pagi. EuroTunnel di Dover merupakan salah satu alternative untuk menyeberang ke negara-negara Eropah selain menaiki Feri. Laluan di dasar laut sepanjang 50.5 km itu menghubungkan Kent, United Kingdom dan Coquelles, Pas-de-Calais di utara Perancis. Apa yang menarik bas dan semua kenderaan lain tidak bergerak, tetapi dimuatkan dalam ruangan keretapi yang panjang dan dibawa oleh gerabak.

    Akibat banyak kenderaan yang beratur menunggu giliran, bas mereka hanya boleh menyeberang pada jam 11 pagi. Kesempatan yang ada diluangkan dengan berlegar-legar di pusat belah bersaiz sederhana berhampiran. Mirza sempat juga membeli Reader’s Digest sebagai wadah minda untuk Elisa. Selain itu, krew Kelana Convoy turut memenuhi masa dengan mengajar ahli rombongan memasang khemah. Bertepatan dengan tema budget travel, khemah merupakan salah satu pilihan selain kabin untuk penginapan sepanjang berkelana. Walaupun ramai yang memilih untuk tinggal di kabin memandang suhu yang masih sejuk, mereka berdua tetap memilih untuk berkhemah. Lebih adventure menurut Mirza.
-III-
        Tiba di Calais, bas terus dipandu laju oleh Mr Craig, pemandu coach dari Wales dan mula melintasi sempadan Perancis-Belgium. Di kiri-kanan hamparan tanaman menghijau sejauh mata memandang. Wind turbin tersusun  di sana-sini. Detik yang berlalu tidak mungkin dipersiakan tanpa pengisian. Mirza membaca lembaran demi lembaran buku yang dibawa. Buku bertajuk 13 days: The Pythagoras Conspiracy yang dibeli secara online di Amazon ternyata membuatkan mata dan otak semakin penat. Buku yang sarat dengan terminologi engineering itu, langsung tidak merehatkan mindanya. Matanya makin kantuk.
      Elisa pula sibuk melayan anak-anak Kak Zarina. Iffah yang berumur 5 tahun sungguh petah dan cepat mesra, tetapi adiknya Izzah, 3 tahun lebih pemalu. Celotehnya mereka berdua sungguh mencuit hati. Maklumlah anak kecil yang mula membesar di negeri orang puteh, agak petah berbicara dalam bahasa Inggeris. Terhibur Elisa dengan keletah mereka.
       
      Bas yang dinaiki akhirnya berhenti di sebuah kilang membuat coklat di perkampungan kecil di tepi lebuh raya di Snaaskerke, berhampiran bandar Brugge. Belgium dan coklat memang sebati. Seisi bas terus menyerbu kedai P&J The Factory seluas 800m2Salina yang merupakan hantu coklat kelihatan begitu teruja. Katanya, coklat telah terbukti secara saintifik boleh membuatkan seseorang individu senang hati.  
-IV-
        Perjalanan panjang hampir sehari ditamatkan setelah tiba di Amsterdam. Bas yang dinaiki berhenti di Het Amsterdamse Bos, sebuah kawasan camp site terletak  tidak jauh dari Schipol Airport. Keluar sahaja dari pintu bas, angin sejuk mula menerpa muka. Sejuknya bukan kepalang. Tatkala peserta lain memunggah barang memasuki kabin, Mirza dan Elisa mula sibuk memasang khemah.  Mereka berjiran dengan Salina dan Badriah. Beberapa peserta lain turut berkhemah di kawasan yang sama. Tak ramai yang memilih untuk berkhemah. Suhu yang rendah mencecah 5OC, adalah sesuatu yang begitu mencabar dan perlu ditempuhi mereka semua.


    "Eish. Sejuk bebenor ni. Boleh tahan tak ni?" Sayup kedengaran suara Salina bertanya kepada Badriah. Tidak jauh dari situ, Mirza hampir selesai membina khemah. Sebagai bekas ahli pengakap sejak dari bangku sekolah, pengalaman kerap berkhemah sungguh berguna buatnya.  Awal-awal lagi dia telah menerangkan kepada Elisa, "Pintu masuk khemah kena lawan arah angin. Baru tak sejuk sangat." Jelasnya dengan yakin.
         
          "Orang puteh pun duduk dalam kabin, kita orang Melayu macam hebat je tidur dalam khemah" Teriak Mirza sambil bergerak ke arah Maizurah dan Aqela. Dia kesian melihat mereka berdua yang kekok membina khemah. Lantas menghulurkan bantuan. Malam itu, semua ahli rombongan dijamu dengan nasi panas berserta sayur dan kari daging. Mata Mirza mulai mengantuk setelah kekenyangan menambah nasi dua kali.
                                                                      -IV-
        Malam itu, angin sejuk mula menyelusuri celahan bahagian atas khemah. Pintu khemah yang mempunyai double layer zip ternyata tidak berguna. Kedudukan pintu khemah yang melawan arah angin juga nampaknya tidak membantu keadaan. Kesejukan mula melanda.

        “Ya Allah! Bersepahnya! Dah la sempit, terabur pulak” Leteran Elisa memecah kesunyian malam, sampil kedua tangannya tangkas mengemas. Jaket dan plastik makanan bertaburan disimpan rapi. Mirza yang tidur-tidur ayam tersedar. Dia bingkas bangun. Memperbetulkan sleeping beg. Inilah kali pertama dalam sejarah hidupnya tidur dengan memakai 2 lapis stokin dan 4 lapis baju lengkap dengan snow hat di kepala. Dia baring semula dengan posisi mengiring. Matanya dipejamkan rapat-rapat. Dia benar-benar berharap agar sinar mentari segera muncul.


Bersambung..
Next : Bahagian 3 - Keukenhof: Tanah Rendah Sekebun Bunga 
Previous : Bahagian 1 - Pergi Haji di Kota London

7 comments:

  1. rindu plak keukenhof! x jalan2 ke Madurodam ker?

    ReplyDelete
  2. Salam,
    yaa saya fikir dlm suhu yg agak rendah mmg susah nak dok luar kalau takde heater, baju tebal pun tak boleh lawan dgn elemen alam!

    ReplyDelete
  3. Cerita lebih sikit ttg keukenhof. Suka sgt,

    Kemarin ada saudara ke sana, menemui kwn lama yg dulu buat reasearch lama di beris kubur besar.Dapatlah dia berbasikal di sana.

    ReplyDelete
  4. alahai tak dapat ke keukenhof sbb pi time summer...

    tidor dlm khemah la best sgt..!!!

    ReplyDelete
  5. fai: Madurodam tak pi sebab tak sempat. Lagipun pi mini europe kat brussel
    MOH KEMBARA: W'salam. Memang susah kalau tak de heater time sejuk
    mama ju: InsyaAllah, akan bercerita pasal Keukenhof nanti

    ReplyDelete
  6. Kelana convoy mmg pakej percutian yg berbaloi. X sempat sya naknjoin masa di uk dulu sbb kami byk jln sendiri. Suka baca teruskan penulisan sebegini. :)

    ReplyDelete
  7. hi..anybody nak join trip KC Conquest of EUROPE? Wanna join my group? Drop me a line.. rosselinn@yahoo.com..oh yea 30/5 - 14/6 nyer trip

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...