Tuesday, January 18

Købe ind på IKEA Gentofte

Hmm..tajuknya macam best (dalam bahasa Danish). Maksudnya 'Shopping at IKEA Gentofte' la. Gentofte tu adalah nama tempat, bukan nama ubi ya. Semalam, sejarah telah tercipta apabila buat kali pertama kami ‘melawat’ IKEA pada waktu malam (sebenarnya baru pukul 5pm, tapi dah malam dah kat sini).
Bekas tempat susu & gula..Hmm nak beli ke tak? Tak ke beli?
Survey dapur untuk rumah kat Malaysia?
Kalau nak fikirkan, memang tak aci kerana IKEA kat Malaysia ada sebiji je (untuk populasi rakyat 28 juta) berbanding di Denmark, ada lima buah untuk 5.5 juta rakyatnya. Tapi ok la berbanding tempat asal IKEA iaitu di Sweden yang mempunyai 17 buah rangkaian store IKEA. Yang lebih tak aci adalah German yang mempunyai 45 buah rangkaian IKEA!. Tapi kat Malaysia pun nanti akan dibina lagi di JB, Penang dan satu lagi di KL.
Pokok Getah, Pokok Kelapa dan Pokok Pisang pun ada jual kat IKEA. Episod drama rindu Malaysia pun berlaku
Tahukah anda nama IKEA di ambil sempena nama apa? Adakah nama singkatan? Adakah nama orang? Atau adakah nama tempat? Betul. Betul & Betul. Sebenarnya adalah nama singkatan iaitu Ingvar Kamprad-nama pengasas dan Elmtaryd & Agunnaryd (nama tempat pengasas tersebut di besarkan di selatan Sweden)..Ohh ingatkan Ikatan Kedai Ekonomi Antarabangsa.
Misi mencari Rak Kasut tercapai
Shopping di IKEA merupakan sesuatu yang wajib di sini terutama bagi orang yang baru pindah. Sebab utama adalah kerana hanya di IKEA saja barangan yang mampu  dan berbaloi dibeli di Denmark. 86.4% barangan di rumah kami di beli dari IKEA. Sebut saja barang apa, semua IKEA. Namun, yang pasti walau makan pakai pinggan cap IKEA, sudu cap IKEA tapi makan nasi tetap dengan kicap cap kipas udang dari Malaysia.
Jam yang wajib ada dalam setiap rumah rakyat Malaysia di Denmark (15kr=RM8)
Dan barangan ‘Best Buy’ yang dibeli semalam adalah Tokig Salad Spinner. Dah lama mencari benda nih. Asyik tengok Jamie Olier je guna kat tv. Maklumlah susah nak jumpa ulam pegaga sekarang, hari-hari makan salad je la. Berdasarkan analisis dan kajian didapati harganya lebih murah 38.5% berbanding IKEA Damansara. Harga salad spinner di IKEA Denmark adalah 19kr (RM 10.40) dan di IKEA Malaysia adalah RM 16.90. 
Tokig Salad Spinner

3 comments:

  1. wah!! promote ikea kejap ye... hihihi.... sejuk kan kat sana.. wah seronok lah!

    ReplyDelete
  2. @niDa: menjadi Duta Ikea tak berbayar..
    @velasrizal: Memang best. time bayar je yang tak best

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...