Sunday, December 5

Tragedi Bermain Sledding di Furesø

Salji tengah reda. Mentari dah muncul. Suhu masih -2oC.
Saya dan isteri sepakat untuk ke ‘Pusat Bermain Ski’  di Lyngby. Perjalanan menaiki dari rumah kami mengambil masa 15 minit dengan menaiki bas dan berjalan kaki ke tasik Furesø (Sø dalam bahasa Danish adalah tasik). Malu juga membawa talam sleddin yang besar tu dalam bas..huhu. Nenek sebelah asyik mengerling je.
Jump in the air!
Meluncur pakai 'talam' sledding
Setibanya di sana, ramai juga kanak-kanak tengah galak bermain. Tak ramai sangat pada petang itu. Senang nak slide..
Turun pakai Sled best, tapi bila nak naik balik, huh penatnya

Terdapat bermacam-macam jenis papan sledding yang digunakan. Antaranya

1)    Kenderaan Kanak-kanak
Terdapat brake (warna biru) dan pemegang stereng (tapi tiada fungsi). Yang ni stereng dah patah
2)    Papan Tuju
Jenis ini paling popular kerana senang dikawal dan tidak berpusing
3)    Jenis Amatur
Digunakan oleh orang dewasa dan remaja
4)    Kenderaan Santa Claus
Diperbuat daripada kayu. Yang ni paling laju

     5)    Snowracer
Siap dengan brake kaki!
     6)    Jenis Talam
Sesuai untuk orang dewasa. Tapi sukar dikawal dan berpusing-pusing. Ini jenis yang kami pakai (Jenama Funbob)

Terdapat juga beberapa kaedah merempit sledding yang pelbagai (tiada dalam gambar-gaya superman). Antaranya

1)    Membonceng

2)    Konvoi

3)    Berpasukan

Ini gelagat orang Malaysia nih!
Dan tiba-tiba trajedi telah terjadi. Talam sleding yang dinaiki oleh isteri telah berputar-putar dan telah hilang kawalan. Dan akhirnya..plup menerjah tasik. Dan terus tenggelam.. Maka kebasahanlah beliau dari paras lutut ke bawah. Kami terus pulang kerana beliau kesejukan tidak terkira (air memasuki kasut). Tamatlah sesi latihan saya bermain sledding pada petang itu..

Kawasan tasik yang diterjun
Mangsa mengeluarkan air yang memasuki kasut

… tak sempat nak ambil video bermain sleddin, dah berlaku tragedi

…Nest post : Eksperimen Ais Free?


1 comment:

  1. hehehe... kalau ada video lagi best, boleth tayang kat sini... :P

    sw33tdarling.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...