Wednesday, December 29

Escape to Oslo, Norway Part 1

 
Escape to Oslo, Norway. Ya, penulis DKKC telah berjaya ‘melarikan’ diri dari Copenhagen ke Oslo tanpa menggunakan passport! Disebabkan passport  masih lagi dipegang US Embassy bagi proses Visa Applicationpenulis DKKC dengan slumber je menyelinap masuk ke negara orang dan ‘escape’ ke Norway dengan belayar menaiki Cruise Crown of Scandanavia.
Dengan rela memberi kebenaran untuk Asst. Captain , Mr Carl Jansen bergambar dengan penulis DKKC 
Planning untuk ke London sempena ‘hari bertinju’ terpaksa digantikan dengan pelayaran ke Norway nyata tidak sia-sia. Dengan bayaran ₤138 (RM 656), kami telah menempah pelayaran 3 hari 2 malam dengan perkhidmatan DFDS Seaways. Keterujaan kali pertama belayar cruise sukar dibendung lagi dan terasa seolah berada dalam filem Hindustan Mann dan juga Titanic.
Cabin kami bernombor 6600 terletak di Deck (Tingkat) 6. Dengan keluasan se 6 kangkang kera dengan dua katil secara bertingkat (salah satu adalah sofabed) dan ianya adalah lebih kecil dari bilik Tune Hotels! Namun, agak berbaloi dengan bayaran yang dikenakan dan terdapat indoor bathroom dan meja solek kecil dan sudah memadai untuk didiami untuk 2 orang.
Cabin 6600 dan bekalan makanan yang dibawa
Kapal sepanjang 170.6 meter itu terdiri dari 12 tingkat (deck) dengan kapasiti 1940 penumpang. Terdapat mini shopping mall, 4 buah restaurant, 2 cafés, 5 bar, 2 kelab malam/disco, bilik conference dan audiotorium serta panggung wayang (cinema at sea). Bagi kanak-kanak terdapat Youth@Club (Computer Games), Kiddz’ Club (bahagian permainan kanak-kanak). Pendek kata, ianya seakan bandar kecil bergerak ditengah lautan.
Selain itu terdapat juga Adventure Club yang menempatkan 3 kolam renang kecil dengan bilik sauna dan jakuzi Kami sempat menonton wayang ‘Knight & Day’ dengan sarikata bahasa Swedish di dalam salah satu panggung wayang dengan kapasiti hanya untuk 25 orang. Setelah 16 ½ jam belayar meredah lautan Kattegat Bay dengan kelajuan 20 knots, akhirnya Kapal Crown of Scandinavia selamat tiba di Jetty Vippetangen, Oslo jam 9.30 pagi. 
Lautan yang hampir membeku
Next Post: A Day Trip @ Oslo, Norway

1 comment:

  1. bestnyaaa cruising, dah lama koya nak naik kapal tapi belum tercapai tgk gambar pun jadik ler huhu...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...