Thursday, December 9

Membeli Buku Yang Berharga 5 Sen



2 buah buku yang ditempah dari Amazon Co UK berharga ₤0.01 (5 sen) setiap satu telah tiba ke pangkuan kami dengan jayanya. Ini merupakan cubaan pertama kami menempah buku secara online.  
Tempahan secara online di amazon.co.uk
Faktor yang menjadi pemangkin dalam proses penempahan secara online ini adalah disebabkan kesukaran mendapatkan buku dalam bahasa Inggeris di toko buku di Denmark, ditambah dengan harga yang sangat tidak berpatutan.

Buku pertama yang ditempah adalah untuk Cik Puan Isteri bertajuk ‘Where Rainbow End’ oleh Cecelia Ahern (harga asal adalah ₤10.99/RM 54.40) dan yang kedua untuk En Suami bertajuk ‘Facing Up: A Remarkable Journey to Summit’ oleh Bear Grylls (harga asal ₤14.99/RM 74.23).

Kedua-dua buku adalah versi kulit tebal (hardcover). Walaupun buku-buku tersebut telah digunakan (second hand), tetapi seolah-olah masih baru kecuali beberapa helaian halaman bergambar pada buku Facing Up yang hampir tertanggal.

Buku tersebut ditempah menerusi Amazon UK dari pengedar buku World of Books, West Sussex, UK pada 26 November 2010 dan tiba pada 9 Disember 2010 (14 hari untuk sampai). Walaupun harga untuk 2 buah buku tersebut adalah hanya 10 sen (RM 0.09), namun kos penghantaran menerusi Air Mail adalah ₤5 (RM 24.73). 
Bungkusan buku dari World of Books
Maka keseluruhan kos bagi dua buah buku adalah RM 24.83. Tetapi, masih lagi berbaloi-baloi sebagai wadah bacaan dikala musim sejuk sambil meneguk kopi ‘o’ panas cap dua badak yang diimport dari Ketereh, Kelantan.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...