Monday, December 20

Sempatkah Nenek Emma Nielsen Menyambut Krismas?


Petang ini, saya dikejutkan dengan bunyi siren Ambulan yang menderu. Makin lama makin kuat. “Apa ke hal plak ni.” Jawabku sendirian. Dan akal fikiranku semakin pelik apabila ambulan tersebut berhenti dan parking betul-betul dihadapan rumah saya.
Ambulan sedang menunggu di luar
Kemudian, 3 orang pembantu perubatan bergegas turun. Seorang membawa turun katil dari belakang ambulan, seorang lagi membawa sekotak alat bantuan pernafasan ventilator manakala seorang lagi membawa beg penuh dengan alat kecemasan. Mereka menuju ke apartment kami dan seterusnya menekan loceng diluar apartment berkali-kali.

Saya terus membantu menekan butang pintu utama masuk apartment dan ketiga-tiga mereka meluru masukdan terus ke tingkat tiga. Hasil dari ‘menjaga tepi kain orang’ barulah saya mengetahui yang jiran kami Emma Nielsen telah ‘tidak menyedarkan dirinya’. Nenek dianggarkan berumur lebih kurang 82 ½ tahun itu terpaksa di bawa ke hospital.
Portable bed diletakkan dibawah kerana susah nak bawa naik melalui tangga
Diagnosis awal saya mungkin dia telah mengalami ganguan pernafasan hiposemik, edema paru-paru takpun pneumonia akut..Ceh macam doktor plak.
Gambar kabur...macam paparazi pulak ambik gambar curi dari tingkap
Apapun, semoga nenek Emma selamat dan ‘sempat’ menyambut perayaannya (Krismas) tidak lama lagi.

…Apabila nampak Ambulan, teringat Ayah kat kampung la plak..

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...